Vietoje niekada nestovinti kedų kultūra nuolat turėjo ryšį ir su kitais fenomenais – krepšiniu, muzika, šokiu. Vis labiau matomas ir sneaker’ių bei meno bendradarbiavimas. Šiandien Jums pristatome vieną iš tokių kolaboracijų pavyzdžių. Susipažink su Falls Church mieste, Virdžinijos valstijoje gyvenančiu Andy Yoder’iu ir reikšmingą žinutę siunčiančia jo paroda. O dabar apie viską nuo pradžių!

Pirmiausia, keliamės į 1990-uosius. Gegužės 27-ąją iš Korėjos į Jungtines Amerikos Valstijas krovinius plukdinęs laivas pateko į didžiulę audrą ir neteko net 21 konteinerio. Penkis, Ramiojo vandenyno pasiglemžtus, konteinerius sudarė Nike sportbačiai – suskaičiuota, kad vandenyje atsidūrė daugiau nei 61 tūkstantis porų. Hansa Carrier vardu pavadinto konteinerių laivo pamestas turinys maždaug po pusės metų pasiekė Vankuverio, Orogeno, Vašingtono krantus ir tapo atradimu paplūdimių bastūnams ir valkatoms, neturintiems nuolatinio darbo. Ant kranto išmestų Nike kedų ieškoti ėmėsi ir entuziastai, kurie po to net pradėjo organizuoti susitikimus tam, kad atrastų antrąjį poros batą arba išmainytų į kitus, kuriuos vėliau nešiotų arba parduotų. Į pranešimus apie vandenyno išmetamus kedus sureagavo ir okeanografai (mokslininkai tiriantys konkrečių vandenyno dalių vandens fizines ir chemines savybes, procesus, reiškinius). Jiems šis incidentas, vėliau gavęs “Great Shoe Spill of 1990” vardą, padėjo tyrinėti Ramiojo vandenyno judėjimo sroves. Kadangi kiekvienas Nike batas turėjo unikalų serijos numerį, buvo galima identifikuoti, jog tai Hansa Carrier pamestų konteinerių turinys. Taip mokslininkai ėmė bendradarbiauti su paplūdimiuose neršiančiais kedų ieškotojais, kurių pranešimai buvo reikšmingi braižant vandenyno srovių žemėlapį. „Mūsų darbui šis įvykis atnešė daug naudos“ – 1992-aisiais džiaugėsi vienas iš pagrindinių tyrėjų James‘as Ingraham‘as Jaunesnysis.

Ši daugiatūkstantinė kedų netektis 2020-aisiais tapo kūrybiniu įkvėpimu jau minėtam Andy Yoder‘iui, kuris pristatė “Overboard” („Už borto“) parodą, įrengtą pervežimo konteineryje. Jame puikuojasi daugiau nei 240 skirtingų Air Jordan 5 kedų, sukurtų iš pačių įvairiausių šiukšlių ir atliekų – plakatų, pakuočių ir kitų nereikalingų objektų, kuriuos Andy rasdavo kaimynystėje. Kyla klausimas, kodėl būtent Air Jordan 5? Atsakymas slypi pažvelgus į “Great Shoe Spill of 1990” nelaimę – jos metu į vandenyną nugarmėjo tūkstančiai tais metais debiutavusių Air Jordan 5 batelių, kurių vertė siekė daugiau nei 7 milijonus JAV dolerių. Savo paroda Andy Yoder‘is ne tik pagerbia kedų kultūrą ir ikoninį jos modelį, bet ir siekia atkreipti dėmesį į vartojimo kultūros poveikį planetai. „Nuoširdžiai tikiu antrojo šanso galia, todėl man ši istorija yra tokia patraukli. Dauguma šių kedų pagaminti iš medžiagų, kurias ištraukiau iš šiukšlių dėžių, panašiai 1990-aisiais tie žmonės iš smėlio rinko vandenyno išmestus Nike sportbačius. Meno kūrimas – tai tam tikra alchemijos forma. Vietoje to, kad klaidžiotume bangose, kaip pamestas batas, turime galimybę vairuoti savo laivą. Tai įgyvendinti mums leidžia kūrybiškumas. Turint tai omenyje, kitą kartą kai paplūdimyje tavo kelyje pasitaikys šlepetė ar butelis, pasielk teisingai ir įmesk jį į šiukšlių dėžę. Negali žinoti, kur tai gali jį nunešti. Vartojimo kultūros poveikio aplinkai klausimas nėra naujas, tačiau jis tapo politizuotas. Norėjau, kad mano paroda leistų pažvelgti į šią problemą naujai – iš sneaker‘ių kultūros perspektyvos“ – teigė menininkas Andy Yoder‘is.

Šiuo metu “Overboard” paroda eksponuojama Brattleboro miesto muziejuje ir meno centre, Vermonto valstijoje, Pavasarį ji kelsis į JAV sostinę Vašingtoną.

Į virtualią “Overboard” parodos apžvalgą leistis gali čia ➡️ https://eazel.net/exhibitions/760

Laisvalaikio ir sporto kedai vyrams, moterims ir vaikams internetu! ➡️ APSIPIRKTI